• Home
  • About
  • Partners
  • Research Outputs
  • Home
  • About
  • Partners
  • Research Outputs

CoPInG –Contrasting Poverty through Inclusive Governance. A study on the local implementation of the national minimum income scheme in Northern Italy


(English text below)

Il progetto CoPInG – Contrasting Poverty through Inclusive Governance. A study on the local implementation of the national minimum income scheme in Northern Italy – è finalizzato allo studio comparativo dell’attuazione delle misure nazionali di reddito minino recentemente introdotte in Italia (il Reddito di Inclusione – ReI – attivato nel 2017 e il Reddito di Cittadinanza – RdC – attualmente in vigore) in cinque regioni del Nord del Paese: Piemonte, Lombardia, Emilia-Romagna, Veneto e nella Provincia Autonoma di Trento.
Il progetto intende promuovere il dibattito scientifico relativo alle misure italiane di reddito minimo assumendo una prospettiva analitica che pone attenzione al processo di implementazione territoriale visto come processo sociale che comporta quindi la presenza di una molteplicità di ruoli, pratiche, visioni di povertà da parte di diversi attori e delle loro specifiche interazioni. La finalità generale si articola in tre obiettivi specifici di cui si forniscono i dettagli di seguito. 

1. Ricostruzione dei contesti territoriali dell’implementazione
Il primo obiettivo consiste nel fornire un resoconto esaustivo dei contesti territoriali in cui le misure sono attuate allo scopo di illustrarne la cornice di implementazione della politica. Questa ricostruzione prende forma, a livello analitico, su due concetti: il sistema locale di welfare, quindi l’interazione complessa e dinamica tra le condizioni socio-economiche, cultuali e politiche così come il mix degli attori che promuovono le politiche sociali a livello locale (Mingione, Oberti 2003; Andreotti, Mingione 2014); la governance multilivello, ovvero l’intricato complesso di relazioni che caratterizzano i diversi livelli di governo nazionale, regionale e locale (Kazepov, 2010). È in questa prospettiva che si sviluppa l’analisi delle cinque regioni, considerando le principali caratteristiche e le dinamiche di cambiamento che influenzano la dimensione sociale, quella demografica ed economica, così come i bisogni sociali degli ultimi 15 anni per osservare le loro trasformazioni negli anni che hanno preceduto, caratterizzato e seguito la crisi del 2008, prestando particolare attenzione al cambiamento dei profili della povertà. Allo stesso tempo, si fornirà una ricostruzione dettagliata dei modelli di interazione tra il livello nazionale, regionale e locale in quanto costituiscono il quadro istituzionale nel quale i sistemi locali di welfare sono inseriti. Sulla base di queste analisi, verranno identificati almeno tre specifici contesti locali per ogni regione per uno studio approfondito dell’attuazione del Reddito di Cittadinanza. Per ogni contento verrà ricostruito il sistema locale di welfare considerando le condizioni sociali, demografiche e culturali che danno luogo a specifici bisogni sociali, oltre all’organizzazione dell’offerta, pubblica, privata e del Terzo settore, e all’assetto di governance.

2. Analisi dell’implementazione a livello locale
Il secondo obiettivo consiste nell’analizzare l’attuazione del RdC nello specifico contesto dei sistemi locali di welfare, così come precedentemente definiti. L’indagine si articola su due livelli: - un livello “meso” che riguarda le modalità con cui il RdC si introduce nel sistema locale di welfare pre-esistente (dimensione orizzontale) definito territorialmente e inserito in un assetto di governance multilivello che connette attori nazionali, regionali e locali (dimensione verticale); un livello “micro” che interessa le modalità con cui l’attuazione del RdC coinvolge assistenti sociali, operatori dei servizi per l’impiego e beneficiari in termini di aspettative di cambiamento, risorse attivate, adattamenti, interazioni, ruoli e pratiche. Rispetto al livello “meso”, è importante notare che in un Paese in cui le misure di reddito minino sono state tradizionalmente promosse a livello locale, l’introduzione di una nuova politica nazionale potrebbe potenzialmente causare diverse questioni cruciali: da problemi di coordinamento, a competizioni o sovrapposizioni tra i diversi livelli di governo territoriale. Inoltre, l’attuazione del RdC pone una sfida decisiva anche alla configurazione del sistema di welfare locale in termini di governance locale, in quanto richiede l’integrazione di attori istituzionali e privati. In questa prospettiva, si presterà particolare attenzione all’analisi dei processi locali di ridefinizione dei compiti, delle responsabilità e del margine di azione dei diversi attori coinvolti, oltre ai processi di riorganizzazione dei servizi sociali, in modo da far emergere le sfide, le difficoltà e le innovazioni nel sistema locale di welfare a seguito dell’attuazione del RdC. Relativamente al livello di analisi “micro”, si intende indagare in che modo la nuova politica influenza le pratiche dei professionisti e dei beneficiari: per i primi il case management, il lavoro in équipe, l’applicazione delle valutazioni e della condizionalità, per i secondi i percorsi personali e le traiettorie assistenziali (Garcia, Kazepov 2002; Clasen, Clegg 2007). Inoltre, è fondamentale analizzare anche in che modo l’attuazione del RdC riconfigura la relazione tra i professionisti e i beneficiari e quali sono le potenziali nuove concezioni di povertà.

3. Politiche in azione: un'interpretazione dell’implementazione
Infine, il progetto si pone l’obiettivo di identificare i principali effetti collegati all’attuazione del RdC nei contesti locali selezionati. In particolare, si cercherà di comprendere se l’implementazione della misura di reddito minimo si è inserita in una “stratificazione virtuosa” nella quale i ruoli e le relazioni multilivello tra attori sono chiaramente definiti in una comunità di pratica (Wenger 1998), oppure in una “stratificazione viziosa” che ha sovrapposizioni disfunzionali o lacune nell’allocazione delle funzioni e delle responsabilità (Aguilar Hendrickson, Sabatinelli 2014). In altri termini, i risultati empirici saranno utilizzati per una valutazione complessiva dell’attuazione del RdC, mettendo in evidenza se essa ha costituito una “finestra di opportunità” per un rimodellamento positivo dei sistemi di welfare locale preesistenti, per esempio in termini di rafforzamento dei servizi sociali, di integrazione con altre aree di policy, di un coordinamento più efficace tra pubblico e privato. Oppure, al contrario, se l’implementazione ha seguito una dinamica “path-dependet” rispetto alle principali caratteristiche del sistema di welfare locale, contribuendo quindi a riprodurre le note e tradizionali frammentazioni che interessano la cittadinanza sociale (Saraceno, 2005). I risultati serviranno quindi a formulare indicazioni utili per una più appropriata progettazione del RdC in relazione alle politiche di contrasto alla povertà esistenti e all’implementazione di specifiche strategie nel settore. Queste indicazioni saranno di supporto alla promozione di un coordinamento più efficace tra attori pubblici e tra pubblico e privati, ad una migliore integrazione tra politiche sociali e altre politiche e alla riorganizzazione del servizio sociale territoriale.

Metodologia
Il progetto si basa su un approccio sensibile alla dimensione territoriale che pone particolare attenzione alle dimensioni locali e della governance multilivello. Il disegno della ricerca si fonda sul metodo dei casi studio multipli e adotta una prospettiva comparativa. Le regioni incluse comprendono gran parte di quelle del Nord Italia sia per estensione territoriale che per popolazione residente. Per ognuna verranno selezionati almeno tre casi studio locali al fine di individuare dei contesti illustrativi di una tipica combinazione di caratteristiche. Relativamente alle fonti, verrà fatta una preliminare revisione della letteratura esistente, della letteratura grigia e delle risorse nel web. Verranno raccolti dati quantitativi grazie a fonti statistiche secondarie già disponibili, oppure direttamente raccolte per ognuno dei casi locali, sulle condizioni sociali, economiche e demografiche, sulle peculiarità del sistema locale di welfare (es. spesa, take-up, ecc.) e sulle principali caratteristiche dei beneficiari del RdC (es. progetti di attivazioni, la situazione prima, durante e dopo la presa in carico). I dati qualitativi saranno raccolti grazie ad un approccio di ricerca partecipato che coinvolgerà, in ogni contesto selezionato, i principali stakeholder, oltre ai professionisti e ai beneficiari del RdC. Saranno impiegate diverse tecniche: osservazione diretta, interviste semi strutturate con figure chiave, pubbliche e private, del sistema di implementazione della misura, interviste biografiche in profondità a beneficiari e focus group con operatori dei servizi. In particolare, per quest’ultimi sarà utilizzata la tecnica delle “vignette” (Finch 1987; Barberis 2010), un’intervista qualitativa faccia a faccia nella quale il ricercatore fornisce una descrizione dettagliata di uno specifico caso e chiede in che modo potrebbe essere gestito in quello specifico contesto (se e quale supporto verrebbe attivato, di che tipo e di quale entità, per quanto tempo, ecc.). Sarà quindi possibile comparare come situazioni diverse vengono affrontate nello stesso contesto e come situazioni simili vengono gestite in contesti differenti analizzando le pratiche concrete e il livello di discrezione esercitato dagli operatori coinvolti.

Bibliografia
Aguilar Hendrickson M., Sabatinelli S. (2014) Changing labor markets and the place of local policies, in C. Ranci, T. Brandsen, S. Sabatinelli (eds.) Social vulnerability in European cities, Basingstoke and New York, Palgrave Macmillan, pp. 67–102.
Andreotti A., E. Mingione (2014) Local welfare systems in Europe and the economic crisis, “European Urban and Regional Studies”, 23, 3, pp. 1–15.
Barberis E., (2010) Methods and contexts in the study of rescaling, in Kazepov, Y. (ed.).
Clasen J., Clegg, D. (2007) Levels and Levers of Conditionality: Measuring Change within Welfare States, in J. Clasen, N. Siegel (eds) Investigating Welfare State Change: The ‘Dependent Variable Problem’ in Comparative Analysis, Cheltenham: Edward Elgar.
Finch J. (1987) Research note. The vignette technique in survey research, “Sociology”, 21, 1, pp. 105–14.
Garcia M., Kazepov Y. (2002) Why Some People are more Likely to be on Social Assistance than Others, in Saraceno C. (ed.), Social Assistance Dynamics in Europe, Bristol, Policy Press, pp. 127-172.
Kazepov Y. (ed) (2010) Rescaling social policies: towards multilevel governance in Europe, Farnham, Ashgate.
Mingione E., Oberti M. (2003) The struggle against social exclusion at the local level: diversity and convergence in European cities, “European Journal of Spatial Development”, www.nordregio.se/en/European-Journal-of-Spatial-Development/Refereed-articles.
Saraceno C. (2005) I livelli essenziali di assistenza nell’assetto federale italiano, Milano, Associazione Reforme.
Wenger, E. (1998), Communities of practice: Learning, meaning and identify, Cambridge, Cambridge University Press. 


ENGLISH VERSION

The project CoPInG – Contrasting Poverty through Inclusive Governance. A study on the local implementation of the national minimum income schemes in Northern Italy – aims to comparatively study the implementation of the national minimum income scheme introduced in Italy (in 2017 Reddito di Inclusione – ReI – and in 2019 Reddito di Cittadinanza – RdC – in force) in five Regions of Northern Italy: Piedmont, Lombardy, Emilia-Romagna, Veneto and Autonomous Province of Trento. The project intends furthering the scientific debate about national minimum income schemes (NMI) in Italy, by assuming a specific analytical perspective focused on the territorial implementation process considered as a social process entailing multiple roles, practices, and conceptions of poverty by different actors and specific interactions among them. The overall aim is broken down into three main aims that are detailed in the following.

1. Reconstructing the territorial contexts of the NMI schemes’ implementation
The first aim consists in providing a detailed account of the territorial contexts in which NMI schemes’ implementation is ongoing, in order to depict the frame of the policy’s implementation. This reconstruction is shaped analytically by two concepts: local welfare system (LWS), which refers to the complex and dynamic interplay of socio-economic, cultural and political conditions as well as mix of actors in which local social policies are embedded (Mingione, Oberti 2003; Andreotti, Mingione 2014), and multi-level governance (MLG), that refers to the complex relationships among territorial scales of government, national, regional and local (Kazepov 2010). In this sense, a thorough analysis of the five Regions is developed, considering the main features and dynamics of change affecting the socio-demographic-economic dimensions as well as the social needs over the last fifteen years, in order to appreciate the transformations over the years before, during and after the crisis of 2008, with a particular focus on the changing profiles of poverty. In parallel, a detailed reconstruction of the pre-existing patterns of relations between the national, regional and local scale will be provided, that shape the specific institutional frame in which LWSs are embedded. Stemming from this analysis, in each region at least three specific local contexts will be identified for an in-depth analysis of the NMI’s implementation (“Reddito di Cittadinanza”). In each of these cities, a detailed reconstruction of the LWSs will be developed considering the social, demographic, economic and cultural conditions that give rise to specific social needs, as well as the organization of provision, including the public, private and third sector, the type of mix and pattern of governance.

2. Analysing the NMI scheme’s implementation at local level
The second aim is to analyse the NMI’s implementation in the context of specific LWSs, as defined above. The investigation is developed on two levels: a “meso” level that concerns how the NMI gets entrenched in the pre-existing systems of LWS (the horizontal dimension) territorially framed from a scalar point of view within the MLG’s system connecting national, regional and local actors (the vertical dimension); a “micro” level that regards how the NMI’s implementation involves local social workers, employment centre professionals and recipients in terms of changed expectations, mobilized resources, adaptations, interactions, roles and practices. Regarding the “meso” level, it is important to note that in a country in which minimum income schemes have traditionally relied on the local dimension, the introduction of a new national policy could potentially raise several crucial issues ranging from problems of coordination, to competition and overlapping among the different territorial scales of government. Moreover, the NMI’s implementation deeply challenges also the configuration of LWS in terms of local governance, as the new national policy implies the integration of different actors, both institutional and private. In this sense, special attention will be given to an analysis of the local processes of redefinition of duties, responsibilities and degrees of agency of the different actors involved, as well as to the processes of reorganization of social services, highlighting challenges, difficulties, and innovations in LWSs as result of the NMI’s implementation. Considering the “micro” level of analysis, we aim to investigate how the new policy affects professionals’ as well as beneficiaries’ practices, looking at case-management, teamwork, discretion and conditionality applied by professionals on the one side, and at the specific “paths” of social assistance in terms of beneficiaries’ trajectories on the other side (Garcia, Kazepov 2002; Clasen, Clegg 2007). Moreover, it is crucial to analyse how the NMI’s implementation re-frames the relation between professionals and beneficiaries, and the new potential conceptions of poverty.

3. Policies-in-action: interpreting the NMI’s implementation
Finally, the project aims at identifying the main effects related to the NMI’s implementation in the selected local contexts. In particular, we try to identify if the NMI’s implementation has been framed by a sort of “virtuous layering”, in which roles of and relations among scales and actors are clearly defined and result in an effective community of practice (Wenger 1998), or rather by a “vicious layering” with dis-functional overlaps or gaps in the allocation of functions and responsibilities (Aguilar Hendrickson, Sabatinelli 2014). In more encompassing terms, the whole of the empirical findings will be used for an overall assessment of the NMI’s implementation, considering whether it has constituted a “window of opportunity” for a positive re-shaping of pre-existing LWSs, for instance in terms of strengthening social services, integration with other policy areas and more effective public-private coordination. Or whether, conversely, the implementation has been mostly path-dependent according to the main features of the reference LWS, thus contributing to reproduce the well-known territorial fragmentation traditionally affecting social citizenship in Italy (Saraceno 2005). Our findings aim then to help formulate policy suggestions to improve both the NMI design in relation to other existing anti-poverty policies and the implementation strategies on the field. These suggestions will support the promotion of a more effective intra-public and public-private coordination, a better integration between social policy and other policy areas, and a reorganization of territorial social services.

Methodology
The project is based on a “territorially sensitive approach”, with a strong focus on the inter-scalar and local dimensions of the phenomena. The research design is built on the multiple case-study method and adopts a comparative perspective. The Regions included in the project cover the large majority of Regions in Northern Italy, geographically, as to resident population. Within each of them, at least three local cases to be studied in-depth will be selected, in order to identify cases that are illustrative of typical combinations of features. Regarding the sources, preliminarily existing literature, grey literature and web sources will be extensively reviewed. Quantitative data will be gathered through secondary statistical data already available, or directly collected in each local case, about the socio-economic-demographic conditions, LWS features (e.g. expenditure, take-up, etc.) and main features of NMI schemes’ beneficiaries (e.g. the activation projects, their situation before, during and after being on assistance). Original qualitative data will be collected through a participatory research path involving, in each selected context, the main stakeholders, as well as professionals and NMI scheme’s beneficiaries. Direct observation on site, semi-structured interviews with public and private actors and key informants, in-depth biographical interviews with beneficiaries and focus groups with professionals will be carried out. In particular, for the latter the “vignette” technique will be used (Finch 1987; Barberis 2010), a face-to-face qualitative interview, in which the researcher provides a detailed description of a specific case and asks how it would be managed in the specific context (whether it would receive support, of what type and entity, for how long, etc.). It is thus possible to compare how different profiles are treated in the same contexts, and how similar profiles are treated in different contexts, investigating actual practices and the degree of discretion exercised by professionals.

References
 
Aguilar Hendrickson M., Sabatinelli S. (2014) Changing labor markets and the place of local policies, in C. Ranci, T. Brandsen, S. Sabatinelli (eds.) Social vulnerability in European cities, Basingstoke and New York, Palgrave Macmillan, pp. 67–102.
Andreotti A., E. Mingione (2014) Local welfare systems in Europe and the economic crisis, “European Urban and Regional Studies”, 23, 3, pp. 1–15.
Barberis E., (2010) Methods and contexts in the study of rescaling, in Kazepov, Y. (ed.).
Clasen J., Clegg, D. (2007) Levels and Levers of Conditionality: Measuring Change within Welfare States, in J. Clasen, N. Siegel (eds) Investigating Welfare State Change: The ‘Dependent Variable Problem’ in Comparative Analysis, Cheltenham: Edward Elgar.
Finch J. (1987) Research note. The vignette technique in survey research, “Sociology”, 21, 1, pp. 105–14.
Garcia M., Kazepov Y. (2002) Why Some People are more Likely to be on Social Assistance than Others, in Saraceno C. (ed.), Social Assistance Dynamics in Europe, Bristol, Policy Press, pp. 127-172.
Kazepov Y. (ed) (2010) Rescaling social policies: towards multilevel governance in Europe, Farnham, Ashgate.
Mingione E., Oberti M. (2003) The struggle against social exclusion at the local level: diversity and convergence in European cities, “European Journal of Spatial Development”, www.nordregio.se/en/European-Journal-of-Spatial-Development/Refereed-articles.
Saraceno C. (2005) I livelli essenziali di assistenza nell’assetto federale italiano, Milano, Associazione Reforme.
Wenger, E. (1998), Communities of practice: Learning, meaning and identify, Cambridge, Cambridge University Press.